Justyna Gondek
10.02.2012
Urodziła
się 14 kwietnia 1977 roku w Gliwicach, tam też ukończyła Szkołę
Podstawową. W latach 1992-1997 uczęszczała do Państwowego Liceum
Sztuk Plastycznych im. Juliana Fałata w Bielsku-Białej.
W 2002 roku ukończyła studia uzyskując dyplom z Grafiki
Użytkowej na Uniwersytecie Śląskim, filia w Cieszynie, na
Wydziale Artystycznym w Instytucie Sztuki, w Pracowni
Projektowania Graficznego u prof. Tadeusza Grabowskiego. Obecnie
mieszka i tworzy w Przecławiu.
Nagrody, wyróżnienia:
- Wyróżnienie za pracę malarską w plenerze „Bystra – Fałat 1995”
i nagrodę przyznaną Rondek konkursie organizowanym przez Muzeum
Okręgowe
w Bielsku-Białej 17 listopada 1995 roku.
- W roku 1996 zdobyła wyróżnienie na plenerze malarskim im.
Juliana Fałata w Bystrej k. Bielska-Białej.
- Uzyskała wyróżnienie na VIII Międzywojewódzkiej Wystawie
Akwareli im. Mariana Strońskiego pt. „Ściana Wschodnia” w 2006
roku, przyznane przez Urząd Marszałkowski Województwa
Podkarpackiego i Wojewódzki Dom Kultury w Rzeszowie.
Swoje prace prezentowała:
- w Galerii Bielsku - Białej
- w GOK w Przecławiu i w Domu Parafialnym w Przecławiu, w zamku
Reyów w Przecławiu, w Nadleśnictwie Tuszyma.
- w marcu 2006 roku na jubileuszowej wystawie Klubu Środowisk
Twórczych Towarzystwa Miłośników Ziemi Mieleckiej im. Wł.
Szafera w Mielcu – „Mosty ponad czasem” i innych corocznych
wystawach organizowanych przez KŚT: Muzeum Regionalnym „Jadernówka”,
w SCK w Mielcu,
w Galerii WDK w Rzeszowie.
- na "Letniej wystawie" - Narodowej i Międzynarodowej Zbiorowej
Wystawie w Galleri Athene w Drammen w Norwegii od 3 lipca do 31
sierpnia 2011 r. ("Sommerutstilling" kollektivutstilling i
Galleri Athene i Drammen, Norge 03.07 - 31.08 2011).
Głównym motywem prac malarskich Justyny Gondek jest malarstwo
pejzażowe oraz martwa natura. Jej pejzaż to bogactwo form,
kształtów oraz barw, to różnorodność nastrojów i emocji, od
patosu i dramatyzmu, po sielankowy spokój. Stara się tworzyć
krajobraz prawdziwy
i malowany z potrzeby serca. Tworzy obrazy pełne oryginalnych
zestawień kolorystycznych utrzymanych w charakterystycznej
przygaszonej kolorystyce
i tonacji barw. W jej malarstwie widać, jak barwa dominuje i
tworzy nastrój kompozycji. Pejzaż odarty jest z metafizycznych
odniesień czy symbolizmu, to swego rodzaju studium natury.
Posługuje się techniką farb olejnych, akwareli, pasteli. Na
uwagę zasługują również rysowane przez nią ołówkiem
realistyczne, wiejskie kapliczki i inne budowle.
Prace