TMZM Mielec TMZM Mielec
 TMZM Mielec TMZM Mielec:
skrypty php, skrypty JS, shout TMZM Mielec
TMZM Mielec TMZM Mielec
TMZM Mielec TMZM Mielec
 TMZM Mielec Działalność:
skrypty php, skrypty JS, shout TMZM Mielec
TMZM Mielec TMZM Mielec
 11
TMZM Mielec TMZM Mielec
TMZM Mielec TMZM Mielec
TMZM Mielec TMZM Mielec
TMZM Mielec TMZM Mielec
TMZM Mielec TMZM Mielec
 TMZM Mielec Warto wiedzieć  TMZM Mielec Czy obraz Jezusa Ukrzyżowanego z mieleckiej bazyliki malował mistrz Dolabella?
Bazylika Mniejsza w Mielcu
20.11.2020

Kilka tygodni temu zakończył się pierwszy etap renowacji ołtarza głównego w mieleckiej bazylice. Wraz z nim gruntownej konserwacji został poddany obraz Pana Jezusa Ukrzyżowanego, którego autorstwo przypisuje się włoskiemu malarzowi Tomaszowi Dolabelli, mieszkającemu w Polsce od 1598 roku aż do śmierci, czyli ponad 50 lat.


Obraz "Ukrzyżowanie" z mieleckiej bazyliki przed i po konserwacji.
Obraz pochodzi z 1. połowy XVII w.
Został namalowany na płótnie lnianym, farbami olejnymi, ma wymiar 373 cm wysokości i 217 cm szerokości

Konserwację przeprowadzili Agnieszka i Paweł Dziurawcowie z Tarnowa. Nie udało im się w stu procentach potwierdzić, że cenny obraz malował Dolabella, ale małżeństwo wskazuje na kilka faktów, które by te przypuszczenia wzmacniały. Co do jednego nie mają wątpliwości. "Ukrzyżowanie" z mieleckiej bazyliki wyszło spod pędzla mistrza na miarę weneckiego artysty i należy się mu gruntowe przebadanie przez historyka sztuki, który przede wszystkim odpowiedziałby na pytanie, jak ten obraz trafił do Mielca, bo i tego nie wiadomo.


Usuwanie przemalowań w czasie konserwacji
fot.Agnieszka i Paweł Dziurawcowie

Na autorstwo Dolabelli wskazuje kilka elementów. - Nie ulega wątpliwości, że sposób malowania "Ukrzyżowania" nosi cechy malarstwa weneckiego, którego charakterystyczną cechą była ogromna wrażliwość na kolor, lekkość pociągnięć pędzla i mistrzowskie wydobycie światła - podkreślają Agnieszka i Paweł Dziurawcowie.

- Obecnie na Zamku Królewskim w Warszawie prezentowana jest wystawa poświęcona twórczości tego artysty. Kiedy porównujemy jego obrazy do tego z mieleckiej bazyliki, również można zauważyć wyraźne podobieństwa. Widzimy je w mistrzowskim sposobie namalowania ciała Chrystusa, a także charakterystycznych pociągnięciach pędzla na perizonium, które sprawia, że ono jest tak lekkie. Pewną wskazówką dla nas może być także umieszczony na dole obrazu herb Jastrzębiec i namalowane na nim monogramy oraz kapelusz biskupi - mówi P. Dziurawiec.
Czy Pana Jezusa Ukrzyżowanego z mieleckiej bazyliki malował mistrz Dolabella?


Umieszczony na dole obrazu herb Jastrzębiec z kapeluszem biskupim i monogramami CP, CP, OC, PM, ZG.
fot.Agnieszka i Paweł Dziurawcowie

Konserwatorzy domyślają się, że obraz mógł powstać z fundacji czy raczej współfundacji bp. Piotra Myszkowskiego herbu Jastrzębiec. Przypuszczają, że jeden z monogramów PM mógłby wskazywać właśnie na niego. Co prawda, biskup ten już nie żył, kiedy Dolabella przybył do Polski, ale inny monogram widniejący na obrazie - mianowicie ZG, który moglibyśmy odnieść do jego spadkobiercy i bratanka Zygmunta Gonzagi, nie przekreśla tego tropu. Tym bardziej, że ów bratanek biskupa był doradcą króla Zygmunta III Wazy, zdaje się, że też z jego polecenia nawiązywał kontakty z włoskimi artystami i sprowadzał ich do Polski.

Na związki Dolabelli z rodem Myszkowskich wskazuje także i to, że włoski malarz przez jakiś czas miał swoją pracownię u dominikanów w Krakowie. U tych samych, gdzie znajduje się kaplica grobowa Myszkowskich i gdzie pochowany jest wspomniany bp Piotr Myszkowski. Kolejny trop wskazujący na związki tegoż rodu z Dolabellą prowadzi także na Pałac Biskupów Krakowskich w Kielcach. Wszystko to jednak domaga się rzetelnego opracowania przez historyków.

Podczas konserwacji mieleckiego obrazu "Ukrzyżowanie" udało się m.in. wydobyć pejzaż niemalże przed renowacją niewidoczny oraz nałożyć na skronie Pana Jezusa cierniową koronę. Na jej obecność wskazuje fotografia tego obrazu z 1932 roku.
 
źródło:tarnow.gosc.pl


Podobne tematy:

- Znicze na grobie prof. Władysława Szafera na Cmentarzu Rakowickim w Krakowie
- Dębina Szafera dla uczczenia 50 rocznicy śmierci Szafera
- Finał VI Pleneru „Z nurtem Wisłoki” – Gmina Wadowice Górne 2020
- Dębina Szafera dla uczczenia 50 rocznicy śmierci Szafera
- Finał VI Pleneru „Z nurtem Wisłoki” – Gmina Wadowice Górne 2020
- MIELEC JAK MALOWANY wystawa KŚT z okazji 550. rocznicy lokacji miasta Mielca
- Kalendarz Klubu Środowisk Twórczych TMZM w Mielcu, wrzesień - listopad 2020
- Kolorowo i jesiennie na wernisażu twórców KŚT w Połańcu
- Kalendarz Klubu Środowisk Twórczych TMZM w Mielcu, wrzesień - listopad 2020
- Kolorowo i jesiennie na wernisażu twórców KŚT w Połańcu
- Twórcy Klubu Środowisk Twórczych TMZM na plenerze w Zamościu
- Zgłaszanie kandydatów do odznaczenia PZO - SIGILLUM MERITI CIVILIS 2020
- Spotkanie Lotniczych Pokoleń 2020 w ramach 550-lecia lokacji miasta Mielca
- Warsztaty literackie MGL SŁOWO - Herbert w szkole
- Warsztaty zielarskie twórców Klubu Środowisk Twórczych TMZM
- VI Przegląd Twórczości KŚT „Z nurtem Wisłoki” – Gmina Wadowice Górne
 


 
  Copyright © 2006-2020 TMZM Mielec Wicherski MCMLXII