TMZM Mielec TMZM Mielec
 TMZM Mielec TMZM Mielec:
skrypty php, skrypty JS, shout TMZM Mielec
TMZM Mielec TMZM Mielec
TMZM Mielec TMZM Mielec
 TMZM Mielec Działalność:
skrypty php, skrypty JS, shout TMZM Mielec
TMZM Mielec TMZM Mielec
TMZM Mielec TMZM Mielec

 

TMZM Mielec TMZM Mielec
TMZM Mielec TMZM Mielec
TMZM Mielec TMZM Mielec
  TMZM Mielec Aktualności  TMZM Mielec Spotkanie tych co tworzyli samolot M18 Dromader

Pierwszy prototyp został oblatany 27 sierpnia 1978 roku (pilot doświadczalny inż. Andrzej Pamuła)
18.11.2016







18 listopada 2016 roku w Mielcu miała miejsce spotkanie poświęcone 40-tej rocznicy pierwszego lotu samolotu M18 Dromader zorganizowana przez Stowarzyszenie Promocji Polskiego Lotnictwa „PROMLOT” i Klub Miłośników Lotnictwa przy Zarządzie Towarzystwa Miłośników Ziemi Mieleckiej im Władysława Szafera w Mielcu.

W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele konstruktorów, technologów, inżynierów prób stoiskowych, inżynierów prób w locie, przedstawiciele kierownictwa produkcji, eksportu i dyrekcji oraz piloci byli i obecni pracownicy PZL Mielec. Razem około 30 osób, ale jak później wynikło to była garstka tych co uczestniczyli w tym skomplikowanym procesie wykonania, sprzedania i obsługi posprzedażnej 759 samolotów M18 Dromader wyprodukowanych w Mielcu w latach 1976 do 2010.

Zabrakło Głównego Konstruktora inż. Józefa Oleksiaka - z powodu choroby, ojca sukcesu, jak nazwali go uczestnicy spotkania, a także pilota, który odbył dziewiczy lot tym interesującym samolotem rolniczym, śp. inż. Andrzeja Pamuły.

- Wszyscy byliśmy byli wtedy młodzi i większość kawalerami - żartobliwie stwierdzili uczestnicy spotkania, a na pewno młodsi o 40 lat, bo tyle lat upłynęło od pierwszego lotu samolotu M18 Dromader w dniu 27 sierpnia 1976 roku.

Cała już zamknięta historia tego samolotu zaczęła się wcześniej, to jest od pierwszych kontaktów dyr. Tkaczyka i podjętych wtedy ustaleń w USA w 1973 roku. W 1974 roku WSK Mielec otrzymało dokumentację samolotu, jak stwierdził kol. Włodzimierz Adamski częściowo w odbitkach i specyfikacjach komputerowych a dokumentacja skrzydła w rozrysie komputerowym co było nowością dla istniejącego biura konstrukcyjnego, gdzie nadal rysowało się ołówkiem na deskach kreślarskich. Do tej pory w archiwum istnieją olbrzymie zbiory tych rysunków mozolnie wyciągniętych tuszem przez pracowite i miłe kreślarki.

Roman Kucharski wspomniał o początkach projektowania przy pomocy suwaka, ale trochę przesadził bo już wtedy wielu konstruktorów miało kalkulatory Instrument Texas i zaczęto próbnie rysować w Autocadzie by już w końcowym etapie rysować części w Inwentorze i innych programach 3D, jak zaznaczył Józef Bystrowski jeden z zastępców Józefa Oleksiaka.

Spotkanie otworzył prezes Stowarzyszenia PROMLOT Kazimierz Szaniawski, prosząc o uwagę i wysłuchanie prezentacji przygotowanej z okazji 40 rocznicy pierwszego oblotu samolotu M18 Dromader, przepraszając za nieobecność Głównego konstruktora tego samolotu Józefa Oleksiaka z powodu jego niedyspozycji oraz prosząc o krótkie i rzeczowe wypowiedzi podczas dyskusji.

Wit Błaszczak omawił prezentację M 18, pełną faktów z historii produkcji tego samolotu. Obecni na sali dorzucali nowe nieznane fakty, które uatrakcyjniły ciekawy wywód. Wspomniał o 16 certyfikatach tego samolotu a każdy z obecnych zdawał sobie sprawę ile to kosztowało wysiłku i zabiegów. Samolot M18 Dromader został wyeksportowany do 25 krajów świata i ile to wymagało trudu aby sprawnie je wyeksportować świetnie przedstawił Janusz Chojecki kierownik działu eksportu

Janusz Chojecki wyróżnił kilka osób z którymi współpracował, nie ukrywając słów podziwu dla Głównego Konstruktora Józefa Oleksiaka a także Stanisława Markowskiego, Andrzeja Trzpisa, Bogdana Pegiela, Edwarda Szkolaka, Ryszarda Przygodę oraz Neli Ratusińskiej i Teresy Orczykowskiej. Obie panie też zabrały głos opisując problemy z planowaniem i ekspedycją w warunkach lat 80-tych.

Następnie głos zabrał Józef Roguz, szef ZUA, które użytkowało bardzo dużo tych samolotów, chwaląc ówczesnego dyrektora OBRSK Mielec Kazimierza Szaniawskiego za jego odwagę i sprytne pokierowanie produkcją, niezależnie od nacisków ze strony radzieckich towarzyszy.

Natomiast o swoich przygodach podczas eksploatacji samolotów M18 w Iranie, Hiszpanii wcześniej w NRD wspomniał pilot Jerzy Pietrzak a o problemach w produkcji, podkreślając ich ważność, wypowiedział się Jan Błachowicz.

Nie zabrakło ciepłych słów o pilocie Gołębiowskim, który z narażeniem życia sprawdził awaryjne opuszczanie tego samolotu oraz wspomnieniom lotów z zbiornikiem na chemikalia wypełnionym paliwem czyli na „takiej bombie”. Kolejne wypowiedzi dotyczyły konstrukcji samolotu i rozważaniom dlaczego nie doszły do skutku zapowiadane transakcje z Chinami. Pojawił się problem z silnikami ASZ62 IR o których wspomniał Józef Bystrowski a Stanisław Markowski przypomniał projekty z silnikiem turbinowym, które zostały zaniechane.

Do tablicy wspomnień został wywołany Kazimierz Szaniawski, były Dyrektor OBR SK Mielec, który w skrócie opowiedział o historii tworzenia M18 oraz jego perturbacje łącznie z zarzutem przekroczenia uprawnień oraz narażenie tajemnicy państwowej za umożliwienie produkcji tego samolotu.

O swoich problemach w USA w czasie stanu wojennego wspomniał Stanisław Markowski, gdy nie działały faksy a trzeba było podejmować decyzje szybko bo klient w USA nie mógł czekać.

Dyskusję zakończyło wystąpienie Marka Dykasa z Aeroklubu w Tuszowie Narodowym, który podziękował za wyróżnienie Dedala oraz pochwalił się planami utwardzonego pasa startowego w Tuszowie Narodowym.

Tak zakończyła się jedna z ciekawszych propozycji promujących mieleckie lotnictwo. Jeszcze ponad godzinę po zakończeniu trwały wspomnienia i rozmowy, które można nazwać modnym ostatnio słowem „niedokończone”.



fot: Zbigniew Wicherski

montaż: Zbigniew Wicherski

link do filmu: https://youtu.be/LfUPpdxOoZc
PZL M18 Dromader – samolot rolniczy w układzie dolnopłata z silnikiem tłokowym

Samolot został opracowany i jest produkowany przez PZL Mielec na podstawie licencji amerykańskiej firmy Rockwell na samolot S-2R Thrush Commander. Jednakże wykorzystano z tej maszyny jedynie fragmenty (struktura) konstrukcji kadłuba i skrzydeł.

Polscy inżynierowie pod kierunkiem mgr inż. Józefa Oleksiaka uznali jednak, że na bazie silnika ASz62 można zbudować maszynę o 40% cięższą. Na bazie S2-R w 1974 r. rozpoczęły się prace projektowe nad nową konstruckją oznaczoną M-18 Dromader. Samolot w dużej mierze składał się z gotowych podzespołów płatowca S2-R, przeprojektowany został kadłub, część skrzydła, zbiorniki i podwozie. Zasadnicza modyfikacja polegała na zamianie silnika na ASz-62IR (wersja S-2R posiadała słabsze, 600 KM silniki z demobilu firmy Pratt & Whitney). Zastosowano też zmodyfikowane śmigło od An-2 Colt. Dromadery posiadają też uszczelnioną kabinę.

Pierwszy prototyp został oblatany 27 sierpnia 1978 (pilot doświadczalny inż. Andrzej Pamuła).

M-18 Dromader zyskał międzynarodowe uznanie i doczekał się kilku wersji:

Model M-18A, wyposażony w zwrócony plecami do kierunku lotu fotel dla mechanika za kabiną pilota
Model M18B – o masie ładunku handlowego (w wersji przeciążonej) do 2200 kg, załoga: 1 pilot (możliwy przewóz 1 mechanika)
Model M18BS – wersja szkolna (dwuster) – załoga: pilot-instruktor + uczeń + 700 kg ładunku handlowego

Na jego podstawie skonstruowano również (prototypy):
PZL M-21 Dromader Mini
PZL M-24 Dromader Super
PZL M-25 Dromader Mikro


Podobne tematy:
- Regulamin Odznaczenia "Pieczęć Zasług Obywatelskich – Sigillum Meriti Civilis"
- Projekt TMZM "PIECZĘĆ ZASŁUG OBYWATELSKICH - SIGILLUM MERITI CIVILIS"


  Copyright © 2006-2016 TMZM Mielec Wicherski MCMLXII